
1/15/2019 The Growth of Sinclair’s Conservative Media Empire | The New Yorker

https://www.newyorker.com/magazine/2018/10/22/the-growth-of-sinclairs-conservative-media-empire 1/19

Annals of Media October 22, 2018 Issue

The Growth of Sinclair’s Conservative Media Empire
The company has achieved formidable reach by focussing on small markets where its TV stations can have a big in�uence.

By Sheelah Kolhatkar

Sinclair has largely evaded the kind of public scrutiny given to its more famous competitor, Fox News.
Illustration by Paul Sahre; photograph from Blend Images / ColorBlind Images / Getty

https://www.newyorker.com/magazine/annals-of-media
https://www.newyorker.com/magazine/2018/10/22
https://www.newyorker.com/contributors/sheelah-kolhatkar
https://www.newyorker.com/


1/15/2019 The Growth of Sinclair’s Conservative Media Empire | The New Yorker

https://www.newyorker.com/magazine/2018/10/22/the-growth-of-sinclairs-conservative-media-empire 2/19

L auren Hills knew that she wanted to be a news broadcaster in the fourth grade, when a veteran television anchor
came to speak at her school’s career day. “Any broadcast journalist will tell you something very similar,” Hills

said recently, when I met her. “For a majority of us, we knew at a very young age.” She became a sports editor at her
high-school newspaper, in Wellington, Florida, near Palm Beach, and then attended the journalism program at the
University of Florida, in Gainesville. Before graduation, she began sending résumé tapes to dozens of TV stations in
small markets, hoping for an offer. Hills showed me the list she had used in her search. Written in pen in the margin
was a note to herself: “You can do it!!!!”

Hills was hired as a general-assignment reporter at a channel in West Virginia, in 2005, and began covering what she
called “typical small-market news”—city-council meetings and local football games. “I remember calling my parents
multiple times in the �rst six months. I was just overwhelmed,” Hills told me. “My �rst live shot, my knees were
shaking.” She often covered three or four stories a day and was responsible for doing the interviews and the
camerawork, lugging the heavy equipment from one location to the next. “There’s extreme highs with the job, and
sometimes extreme lows,” Hills said. “The highs are what really hook you.”

In 2012, Hills was offered a job as an on-air reporter at WPEC, the CBS affiliate in West Palm Beach. WPEC was
one of the stations she’d watched with her parents as a child; it was, she told me, a “legendary” market for national
stories, from major weather catastrophes to the vote recount in the 2000 Presidential election. “I grew up in this area,”
Hills said. “And now it was, Oh, my gosh, I am working here on a daily basis.”

There’s little glamour to working in local news. The broadcasts use green screens liberally, giving them a low-budget-
movie look. On camera, the anchors, who select their own clothes and do their own hair, generally work in male-

0:00 / 45:27

Audio: Listen to this article. To hear more, download the Audm iPhone app.

https://www.audm.com/?utm_source=newyorker&utm_medium=playerembed&utm_campaign=breaking-the-news&utm_content=default


1/15/2019 The Growth of Sinclair’s Conservative Media Empire | The New Yorker

https://www.newyorker.com/magazine/2018/10/22/the-growth-of-sinclairs-conservative-media-empire 3/19

S

female pairs, and can seem like they are on an awkward date, during which they just happen to be talking about
neighborhood shootings and bears wandering down Main Street.

Hills found her work as a reporter rewarding, but, by the time she moved back to Florida, television stations were
struggling to compete with digital media. WPEC was owned by Freedom Communications, a medium-sized, family-
run company that also owned the Orange County Register, in California. Freedom had declared bankruptcy in 2009
and, not long after Hills began working at WPEC, Freedom sold its eight television stations to a company that Hills
wasn’t familiar with: Sinclair Broadcast Group. It was the beginning of troubling changes at the station.

inclair is the largest owner of television stations in the United States, with a hundred and ninety-two stations in
eighty-nine markets. It reaches thirty-nine per cent of American viewers. The company’s executive chairman,

David D. Smith, is a conservative whose views combine a suspicion of government, an aversion to political
correctness, and strong libertarian leanings. Smith, who is sixty-eight, has a thick neck, deep under-eye bags, and a
head of silvery hair. He is an enthusiast of �ne food and has owned farm-to-table restaurants in Harbor East, an
upscale neighborhood in Baltimore. An ardent supporter of Donald Trump, he has not been shy about using his
stations to advance his political ideology. Sinclair employees say that the company orders them to air biased political
segments produced by the corporate news division, including editorials by the conservative commentator Mark
Hyman, and that it feeds interviewers questions intended to favor Republicans.

In some cases, anchors have been compelled to read from scripts prepared by Sinclair. In April, 2018, dozens of
newscasters across the country parroted Trump’s invectives about “fake news,” saying, “Some members of the media
use their platforms to push their own personal bias and agenda to control exactly what people think. This is
extremely dangerous to our democracy.” In response, Dan Rather, the former anchor of “CBS Evening News,” wrote,
on Twitter, “News anchors looking into camera and reading a script handed down by a corporate overlord, words
meant to obscure the truth not elucidate it, isn’t journalism. It’s propaganda. It’s Orwellian. A slippery slope to how
despots wrest power, silence dissent, and oppress the masses.”



1/15/2019 The Growth of Sinclair’s Conservative Media Empire | The New Yorker

https://www.newyorker.com/magazine/2018/10/22/the-growth-of-sinclairs-conservative-media-empire 4/19

It’s unclear whether Sinclair is attempting to in�uence the politics of its viewers or simply appealing to positions that
viewers may already have—or both. Andrew Schwartzman, a telecommunications lecturer at Georgetown Law
School, told me, “I don’t know where their personal philosophy ends and their business goals begin. They’re not the
Koch brothers, but they re�ect a deep-seated conservatism and generations of libertarian philosophy that also happen
to help their business.”

In the past decade, consolidation in the media industry has reduced the number of outlets producing news. With
advertising siphoned away by online platforms, dozens of newspapers have closed, leaving many towns with limited
or no local coverage. The changing landscape has expanded the in�uence of companies like Sinclair, with profound
political implications. According to the Pew Research Center, �fty per cent of Americans get their news from
television. At a time when President Trump has , and online platforms such
as  and  have spread misinformation created by Russian agents, seventy-six per cent of Americans
say that they still trust their local news stations—more than the percentage professing to trust their family or friends.

Sinclair is especially well positioned to capitalize on this trust. It owns more stations in swing states than any other
company. Since Trump began his Presidential campaign, many of Sinclair’s political messages have hewed closely to
his talking points. David Smith even met with Trump during the campaign, reportedly telling him, “We are here to
deliver your message. Period.” In the election, voters in areas with a high concentration of Sinclair stations chose
Trump over Hillary Clinton by an average of nineteen points.

There are regulations that prevent any single company from controlling too large a share of the press, in order to
protect competition and the free exchange of ideas. Sinclair has achieved its formidable reach by exploiting loopholes
in these regulations. During the past few decades, it has bought small and midsized television-station operators and
then circumvented regulations by setting up shell companies that on paper appear to be separate entities but over
which Sinclair exerts almost total control. Sinclair’s stations—there are often several in the same broadcast area,
branded as local ABC, CBS, NBC, or Fox affiliates—enjoy the trust of viewers because they appear independent,
even though much of the content is dictated at a national level. A former news director at a Sinclair-owned station

undermined trust in the national mediaundermined trust in the national mediaundermined trust in the national mediaundermined trust in the national mediaundermined trust in the national mediaundermined trust in the national mediaundermined trust in the national mediaundermined trust in the national mediaundermined trust in the national mediaundermined trust in the national mediaundermined trust in the national media
FacebookFacebookFacebookFacebookFacebookFacebookFacebookFacebookFacebookFacebookFacebook TwitterTwitterTwitterTwitterTwitterTwitterTwitterTwitterTwitterTwitterTwitter

https://www.newyorker.com/news/daily-comment/trump-and-the-enemies-of-the-people
https://www.newyorker.com/magazine/2018/09/17/can-mark-zuckerberg-fix-facebook-before-it-breaks-democracy
https://www.newyorker.com/books/under-review/the-deliberate-awfulness-of-social-media


1/15/2019 The Growth of Sinclair’s Conservative Media Empire | The New Yorker

https://www.newyorker.com/magazine/2018/10/22/the-growth-of-sinclairs-conservative-media-empire 5/19

S

told me that Smith “purposely went in and bought a whole bunch of stations in mid-America—i.e., Trump kinds of
towns. Places where they could have a big in�uence.” She added, “I don’t care what your politics are—the bottom line
is, they hatched a plan to have an effect on the majority of this country. And, when you look at it, I’m positive the
right-wing commentaries, in small markets, had an effect on the election.”

Sinclair has even greater ambitions for expansion. In May, 2017, the company announced a proposed $3.9-billion
merger between Sinclair and , which owns forty-two television stations. The merger would
make Sinclair far larger than any other broadcaster in the country, with stations beaming into seventy per cent of
American households. The proposal alarmed regulatory and free-speech experts. Michael Copps, a former official at
the Federal Communications Commission, told me, “One of the goals of the First Amendment is to make sure the
American people have the news and information they need to make intelligent decisions about our democracy, and I
think we’re pretty close to a situation where the population lacks the ability to do that. That’s the whole premise of
self-government.” He went on, “There are a lot of problems facing our country, but I don’t know one as important as
this. When you start dismantling our news-and-information infrastructure, that’s poison to self-government and
poison to democracy.”

inclair has largely evaded the kind of public scrutiny given to its more famous competitor, , and David
Smith sometimes expresses frustration that his business doesn’t command as much respect as Rupert Murdoch’s

company, 21st Century Fox, which owns the channel. Fox News is the highest-rated cable property, with 2.5 million
viewers during prime time. But twenty million or so U.S. households don’t have cable or streaming television, and
therefore rely on local stations such as Sinclair’s. A Republican operative who has worked with Smith told me, “He
has a shtick that he does not deviate from: ‘People watch broadcast television, and there’s a shitload of people in this
country who do not have cable.’ And he’s right. Local TV is still where a signi�cant cross-section of the population
gets their news, and a lot of what’s going on in cable television is just totally irrelevant. It’s not a sexy business, but
he’s laughing all the way to the bank.”

Tribune Media CompanyTribune Media CompanyTribune Media CompanyTribune Media CompanyTribune Media CompanyTribune Media CompanyTribune Media CompanyTribune Media CompanyTribune Media CompanyTribune Media CompanyTribune Media Company

Fox NewsFox NewsFox NewsFox NewsFox NewsFox NewsFox NewsFox NewsFox NewsFox NewsFox News

https://www.newyorker.com/news/news-desk/sam-zell-explains-donald-trump
https://www.newyorker.com/tag/fox-news


1/15/2019 The Growth of Sinclair’s Conservative Media Empire | The New Yorker

https://www.newyorker.com/magazine/2018/10/22/the-growth-of-sinclairs-conservative-media-empire 6/19

Sinclair was founded by Smith’s father, Julian Sinclair Smith, who worked in aerospace engineering before applying
to the F.C.C., in 1965, for a license to operate a television station in Baltimore. In 1971, Julian Smith launched
Channel 45, also known as WBFF. The airwaves are considered a publicly owned resource, and broadcasters must
agree to devote a portion of their programming to serving the public interest. Julian’s four sons—Fredrick, Duncan,
Robert, and David—grew up watching the family’s channel, known as “the BFF,” for Baltimore’s Family Features,
which showed old movies and children’s shows. The Smith family ate dinner with the TV on, so that they could keep
an eye out for technical problems. Julian encouraged his sons to help at the WBFF offices by hauling out garbage.

David was the most entrepreneurial of the boys. In the nineteen-seventies, when he was in his twenties, he became a
partner in a company called Ciné Processors, which produced copies of pornographic �lms, including “Deep Throat.”
(Smith’s colleague in the enterprise told the Los Angeles Times that Ciné Processors later went out of business after a
police raid.) David also founded, and then sold, a company that made television transmitters. In the nineteen-
eighties, as Julian’s health declined, the Smith sons began to take a more active role in running Sinclair. In 1991, the
Baltimore Sun portrayed the brothers as role models in the business community. “Listen as they gather in the stately
Roland Park home of the parents to talk about themselves and the station, the sons joking and wisecracking and
chiding one another as if they are at some sort of bawdy class reunion, adding to each other’s thoughts, and ultimately
deferring almost solemnly to the father,” the reporter wrote.

Sinclair had recently introduced its �rst hour-long newscast, after David pointed out that Baltimore was one of the
only top television markets without a 10 �.�. national news program. Soon, under David’s direction, Sinclair began

Get the best of The New Yorker every day, in your in-box.

Enter your e-mail Sign me up



1/15/2019 The Growth of Sinclair’s Conservative Media Empire | The New Yorker

https://www.newyorker.com/magazine/2018/10/22/the-growth-of-sinclairs-conservative-media-empire 7/19

buying new stations. “I didn’t want to be a digit head; I wanted to be an entrepreneur,” David told Forbes in 1996.
“My father was too much of a visionary to care about pro�ts. What I wanted was purely to make money.”

At the time, F.C.C. rules prohibited a company from owning two stations in the same market, but Smith found a
work-around. Sinclair bought a television station in Pittsburgh, WPGH, even though Sinclair already owned its
main rival, WPTT. The �rst Iraq War had just started, and the stock market was dropping, but Smith paid a high
price—�fty-�ve million dollars—for the station. “Everybody thought it was the end of the world,” Smith said. “I
didn’t. I believed that certain things were going to happen in the television industry, the most important being
consolidation.”

To comply with the F.C.C., Sinclair would have to divest one of the two stations to an independent owner. Instead,
Smith sold WPTT to its manager, a Sinclair employee named Edwin Edwards, Sr., and then signed an agreement
that gave Sinclair day-to-day control over the station. A few years later, Sinclair replicated this strategy in Baltimore,
divesting one station to a company called Glencairn, which was jointly controlled by Edwards and Smith’s mother.
These “duopolies” gave the company leverage in purchasing syndicated television shows like “Friends” and “Cheers.”
The fact that Edwards is African-American meant that Sinclair quali�ed for tax bene�ts for companies selling to
minority owners. Although Sinclair told the F.C.C. that the divested stations were independent, �lings with the
Securities and Exchange Commission indicated that they were Sinclair assets.

By 1998, Forbes reported, Sinclair had made twelve of these so-called sidecar purchases, with eight more pending. All
were made through Glencairn, Smith family members, or Sinclair executives, allowing the company to circumvent
another F.C.C. regulation: an ownership cap dictating that no corporation can control more than thirty-�ve per cent
of the national market, a �gure that has since been raised to thirty-nine per cent. When reached for comment,
Sinclair said that the company “used these legally permissible operating efficiencies to continue to survive in a very
competitive business landscape,” and added that the sidecar deals were “similar in all material respects to
arrangements in which many other broadcasters frequently engage.”



1/15/2019 The Growth of Sinclair’s Conservative Media Empire | The New Yorker

https://www.newyorker.com/magazine/2018/10/22/the-growth-of-sinclairs-conservative-media-empire 8/19

None of this would have been possible without the willful blindness of the F.C.C. Andrew Schwartzman, who has
been involved in litigation against Sinclair, told me that Sinclair “pushed the envelope and the rules aggressively, time
after time after time,” and that the company had “an unparalleled track record of getting away with stuff.”
Emboldened by the sidecar strategy, Sinclair made a �urry of new purchases. In 1998, it announced plans to buy
Sullivan Broadcast Holdings, which owned thirteen stations in places like Oklahoma City, Nashville, and Dayton.
Around the same time, the F.C.C., under pressure from lobbyists, modi�ed the duopoly rule to be more lenient.
Sinclair responded by buying all but two of the Glencairn stations, for a fraction of their market value.

Public-interest groups and media organizations complained to the F.C.C., arguing that Glencairn was a front for
Sinclair, and that the situation had allowed the company to build a near-monopoly in many markets. In 2001, an
F.C.C. investigation found that Sinclair had exercised de-facto control over Glencairn, but the commission �ned the
two companies a mere forty thousand dollars each. The pattern continued, with Sinclair buying back divested
stations when regulations loosened. Glencairn changed its name to Cunningham Broadcasting, and promised that it
would be under new management—which, it turned out, meant Sinclair’s former president Robert Simmons. Shortly
afterward, Sinclair �led applications to acquire �ve stations licensed to Cunningham, at what critics said was a tenth
of their true market value.

Around that time, David Smith was arrested for committing “an unnatural and perverted sex act” with a prostitute
while riding around Baltimore in a company-owned Mercedes. According to a police report, the prostitute called him
her “regular date.” Smith never spoke publicly about the episode, but, after a plea agreement, he found an unusual way
of ful�lling his community-service obligation—by having WBFF produce anti-drug ads.

In subsequent years, Smith took measures to deepen Sinclair’s in�uence among policymakers, apparently recognizing
that the company’s pro�ts were dependent upon regulatory decisions made in Washington. One of Smith’s �rst
notable forays into politics was his support for Robert Ehrlich, Jr., a Republican congressman who represented
Maryland from 1995 until 2003. Sinclair became a top donor to Ehrlich and, in 2001, Ehrlich sent the �rst of several
letters on Sinclair’s behalf to Michael Powell, who had recently become the chair of the F.C.C. The commission was



1/15/2019 The Growth of Sinclair’s Conservative Media Empire | The New Yorker

https://www.newyorker.com/magazine/2018/10/22/the-growth-of-sinclairs-conservative-media-empire 9/19

investigating a request from Sinclair to buy a new group of stations, and Ehrlich protested the “unnecessary delays on
pending applications.” The F.C.C.’s assistant general counsel responded that Ehrlich’s communication had violated
procedural rules. Ehrlich sent another message, alleging that the delays were politically motivated and threatening to
“call for a congressional investigation into this matter.” He added, “Knowing that you have served as Chairman for a
few short months, we would prefer to give you an opportunity to address these concerns.” The proposed acquisitions
were approved.

The following spring, Ehrlich announced that he would run for governor of Maryland, where a Republican hadn’t
been elected in thirty-six years. According to a former employee of Sinclair’s station in Washington, D.C., Sinclair
journalists were encouraged to broadcast stories critical of Ehrlich’s rival, Lieutenant Governor Kathleen Kennedy
Townsend. “They went after her hard core. They put all the resources of the station into defeating her, and to electing
Bob Ehrlich, because they wanted that kind of power in Maryland,” the former employee said. Ehrlich used a
helicopter owned by Duncan Smith, David’s brother and the vice-president of Sinclair, to travel to campaign events,
and to attend various functions in the week after he won the governor’s race, by four points. After the Baltimore Sun
began reporting on the trips, the Ehrlich campaign said that it would reimburse the company for the �ights.

In 2004, when Senator John Kerry challenged George W. Bush in his campaign for reëlection, Sinclair generated
more controversy. The company had created a corporate production center, where it put together news reports that
were sent to stations across the country. Although it was unusual for local TV broadcasts to cover national news
stories, Sinclair required its stations to air these segments. Some stations saw their ratings decline—it turned out that
viewers often preferred local news—but the strategy was still economically attractive, since the company could
employ fewer journalists. Sinclair also introduced the mandatory commentary segments, in which Mark Hyman
complained about liberal bias in the media, criticized Kerry, warned that Christianity was under attack, and spoke
admiringly of President Bush. In one segment, Hyman said that “terrorist leaders would dearly love to see President
Bush replaced with Senator Kerry.” Sinclair described the editorials as “intended to stimulate public discourse,”
boasting that “in an age of homogenized, bland, politically correct news, we are proud to deliver news and
commentary that stimulates critical thinking and encourages viewers to get involved.”



1/15/2019 The Growth of Sinclair’s Conservative Media Empire | The New Yorker

https://www.newyorker.com/magazine/2018/10/22/the-growth-of-sinclairs-conservative-media-empire 10/19

MORE FROM THIS ISSUE

October 22, 2018

Sinclair strongly supported the second Iraq War, and that February Hyman travelled to Iraq, looking for stories to
counteract negative media coverage. In April, 2004, Sinclair forbade its stations from airing a “Nightline” special
produced by ABC News, called “The Fallen,” in which Ted Koppel read the names of every member of the U.S.
armed forces killed in the war. Senator John McCain published an open letter to David Smith. “I write to strongly
protest your decision to instruct Sinclair’s ABC affiliates to preempt this evening’s Nightline program,” McCain
wrote. “Your decision to deny your viewers an opportunity to be reminded of war’s terrible costs, in all their
heartbreaking detail, is a gross disservice to the public, and to the men and women of the United States Armed
Forces. It is, in short, sir, unpatriotic.”

Not long afterward, Sinclair announced a plan to preëmpt its stations’ regular prime-time programming to air a
documentary called “Stolen Honor: Wounds That Never Heal.” The �lm, which was scheduled to run two weeks
before Election Day, regurgitated the claims of the Swift Boat Veterans for Truth, an attack group that had been
buying ads in battleground states alleging that John Kerry, who had served in Vietnam, had contributed to the torture
of American prisoners of war by testifying about atrocities committed during the con�ict. The group’s claims had

The World of Business

Rent the Runway Wants
to Lend You Your Look

By Alexandra Schwartz

The Theatre

Daniel Fish’s Dark Take
on “Oklahoma!”

By Sarah Larson

House Call

Bill Irwin Goes Hudson
Valley Gothic

By Anna Russell

Shouts & Murmurs

Shouts & Murmurs:
Ask the Compliance
Expert

By Ian Frazier

Fiction

“Flaubert 

By Anne Car

https://www.newyorker.com/magazine/2018/10/22
https://www.newyorker.com/magazine/the-world-of-business
https://www.newyorker.com/magazine/2018/10/22/rent-the-runway-wants-to-lend-you-your-look
https://www.newyorker.com/contributors/alexandra-schwartz
https://www.newyorker.com/magazine/the-theatre
https://www.newyorker.com/magazine/2018/10/22/daniel-fishs-dark-take-on-oklahoma
https://www.newyorker.com/contributors/sarah-larson
https://www.newyorker.com/magazine/house-call
https://www.newyorker.com/magazine/2018/10/22/bill-irwin-goes-hudson-valley-gothic
https://www.newyorker.com/contributors/anna-russell
https://www.newyorker.com/magazine/shouts-murmurs
https://www.newyorker.com/magazine/2018/10/22/ask-the-compliance-expert
https://www.newyorker.com/contributors/ian-frazier
https://www.newyorker.com/magazine/fiction
https://www.newyorker.com/magazine/2018/10/22/flaubert-again
https://www.newyorker.com/contributors/anne-carson


1/15/2019 The Growth of Sinclair’s Conservative Media Empire | The New Yorker

https://www.newyorker.com/magazine/2018/10/22/the-growth-of-sinclairs-conservative-media-empire 11/19

I

been largely discredited, and mainstream networks had rejected the �lm, but Hyman, who was also the vice-president
for corporate relations, defended the company’s decision. “This is a powerful story,” he told the Washington Post.
“The networks are acting like Holocaust deniers.”

Sinclair’s Washington-bureau chief, Jon Lieberman, told the Baltimore Sun that the �lm was “biased political
propaganda, with clear intentions to sway this election.” Federal regulations mandate that broadcast networks provide
equal time to candidates on opposing sides, and Democrats in Congress threatened to block the renewal of Sinclair’s
licenses. In response, Sinclair reduced the length of the �lm and limited the number of stations on which it aired.
The company also �red Lieberman, sued him for millions of dollars in damages, and attempted to prevent him from
getting another job. The litigation, which dragged on for several years, ended in a settlement that forbade him from
speaking publicly about Sinclair.

met Lauren Hills in her apartment, in West Palm Beach. As we spoke, “NBC Nightly News with Lester Holt”
�ickered silently on a television in the corner of her living room. Hills, who has blue eyes, freckles, and curly

strawberry-blond hair, told me that, when Sinclair took over WPEC, she knew little about the company. Around the
country, hundreds of television stations were being bought and sold as the industry contracted. Sinclair acquired four
other stations in Palm Beach around the same time, and nine others across Florida. At �rst, little at WPEC changed.
Hills told me about covering the Delray Beach Jingle Bell Jog, a �ve-kilometre race, while wearing a Santa suit, and
about her reporting on a drug epidemic in South Florida, work for which she won a Florida Associated Press Award.
But there were worrying developments. Employees were required to sign contracts that gave the company the right to
sue if they left their jobs early. Reporters were told to produce man-on-the-street interviews with topics and
questions selected by Sinclair’s corporate news division.

A former general-assignment reporter at the station, Jonathan Beaton, told me, “Almost immediately, I could tell it
was a very corrupt culture, where you knew from top down there were certain stories you weren’t going to cover. They
wanted you to keep your head down and not upset the fruit basket. I’m a Republican, and I was still appalled by what
I saw at Sinclair.” Beaton characterized the man-on-the-street segments as “Don’t forget to grab some random poor



1/15/2019 The Growth of Sinclair’s Conservative Media Empire | The New Yorker

https://www.newyorker.com/magazine/2018/10/22/the-growth-of-sinclairs-conservative-media-empire 12/19

soul on the street and shove a microphone in their face and talk about what the Democrats have done wrong.” He
said that reporters generally complied because of an atmosphere of “intimidation and fear.”

A former WPEC reporter and anchor, Gary Widom, said that questions for the segments were often phrased to cast
a negative light on President Obama. Sometimes they were based on inaccurate information or faulty premises.
Widom regularly �lled in as an anchor, and, on one occasion, he was assigned to interview a director who was
making a �lm that was critical of Obama. Widom said that the documentary was “basically bashing the
Administration, and everyone who was interviewed in it was someone who wasn’t going to vote for Obama.” On the
air, he asked whether the �lmmaker had considered interviewing any Obama supporters, a question that was met
with bafflement. Widom said that he was never asked to �ll in as an anchor again.

Sinclair began sending WPEC “must-runs”—pieces produced at the corporate level that local affiliates were required
to air—including Hyman’s editorials. The segments were designed to look like news pieces, and to run directly after
newscasts. In one, Hyman accused Bernie Sanders and Elizabeth Warren of inciting their “unhinged” supporters to
commit violence; in another, he derided the Obama Administration’s policy requiring that transgender students have
access to their choice of school bathrooms. The segments embarrassed many of the Sinclair journalists. “None of
them were what I would describe as good,” Aaron Weiss, a former Sinclair news director in Sioux City, Iowa, told me.
“Some were less politically slanted than others. But many of the scripts were poorly written, left out crucial context,
or didn’t tell a story well. Had it been up to me, I would never have run any of them, because they weren’t good TV or
good journalism.”

WPEC tried to bury the segments by airing them at times when few people were watching, such as Sunday at 5 �.�.
Employees were not only uncomfortable with some of the company’s requests; they were also poorly paid. “Some
days, you were choosing between putting food on the table and gas in your car,” a former reporter at the station told
me. “I heard of at least two employees who bumped into each other at check-cashing places, because they were
getting loans. When I heard that, I was, like, Is that what this industry has come to?”



1/15/2019 The Growth of Sinclair’s Conservative Media Empire | The New Yorker

https://www.newyorker.com/magazine/2018/10/22/the-growth-of-sinclairs-conservative-media-empire 13/19

The ideological changes were not unique to WPEC. In a paper published last April, researchers at Emory University
found that, after stations are acquired by Sinclair, they begin to focus more on national news stories, and the slant of
the coverage shifts notably to the right. Smith, for his part, contends that Sinclair is simply counteracting liberal bias
in the mainstream media. “Facts and truth have been lost for a long time and likely to never return,” he told New
York, in April. “The print media is so left wing as to be meaningless dribble which accounts for why the industry is
and will fade away.”

By the time of the 2016 Presidential primary, Sinclair was in a position to have a signi�cant impact on the election.
Its stations were concentrated in crucial states, such as Florida, Pennsylvania, Iowa, and Ohio. In Michigan, it owned
or operated at least �ve stations—branded as CBS, ABC, NBC, and Fox—that appeared to be independent and
competing with one another. According to Rolling Stone, Sinclair hired one reporter to cover the race for all �ve. The
reporter, Nick Minock, was granted exclusive one-on-one interviews with Trump, Donald Trump, Jr., Mike Pence,
and other prominent Republicans. (Sinclair said that it offered interviews to Hillary Clinton and other Democrats
and that the offers were declined; the Clinton campaign said that it was wary of bias in Sinclair’s coverage.) The
Michigan stations barely mentioned one of the biggest scandals of the campaign—the emergence of the “Access
Hollywood” tape, in which Trump boasted about grabbing women’s genitals. Trump won the state by about ten
thousand votes.

A similar dynamic played out in Florida, at WPEC. A campaign adviser for Ben Carson named Armstrong Williams
was a commentator for Sinclair, and also owned several divested Sinclair stations. In 2005, Sinclair had been
sanctioned by the F.C.C. after it was revealed that Williams had been paid two hundred and forty thousand dollars
to promote the Bush Administration’s education policies, and that he hadn’t disclosed the payments to his viewers. A
former anchor-reporter at WPEC named Israel Balderas told me that he and his colleagues were dispatched to
interview Carson, who had a house in Palm Beach, on multiple occasions. “Every time he made a mistake, Sinclair
was right there to help him �x it, or to tell people why he was being taken out of context,” Balderas said. “It was the
same thing with covering Donald Trump.” According to several people at the station, Sinclair provided suggested



1/15/2019 The Growth of Sinclair’s Conservative Media Empire | The New Yorker

https://www.newyorker.com/magazine/2018/10/22/the-growth-of-sinclairs-conservative-media-empire 14/19

A

questions for many of the interviews with conservative candidates, and most of the suggestions were
nonconfrontational softballs.

Balderas told me that he refused to ask questions that he hadn’t written himself, and that Sinclair assigned another
reporter to do the interviews with candidates. Many Sinclair employees, Balderas said, felt trapped. “People said,
‘Gosh, if you’re a true journalist, you’d just quit.’ But life is hard,” Balderas, who is now an assistant professor of
journalism and media law at Palm Beach Atlantic University, told me. “I feel compassion for all these folks. They
have spouses, they have children.”

In December of 2016, shortly after Trump won the election,  that Jared Kushner had told a private
gathering of business executives that the Trump campaign had given Sinclair stations greater access in exchange for a
promise to air interviews without additional commentary. Kushner reportedly boasted that Sinclair reached larger
audiences than CNN, citing the critical swing state of Ohio. “It’s math,” Kushner said. Sinclair executives responded
that there was nothing inappropriate about the arrangement. Still, according to an analysis by the Washington Post,
Sinclair stations aired many more segments that were critical of Clinton than were critical of Trump. Most of them
focussed on Clinton’s private e-mail server and her supposed health issues. Meanwhile, Sinclair-owned stations aired
�fteen exclusive interviews with Trump, and ten with Pence.

fter Trump’s victory, it looked as though Sinclair’s investment in the candidate would pay off. In January, 2017,
Trump appointed Ajit Pai, a vocal proponent of media deregulation, to be the chair of the F.C.C. Pai, formerly

an associate general counsel at Verizon and an aide to Senators Jeff Sessions and Sam Brownback, was exactly the
sort of commission head that Sinclair had been hoping for. He believed that competition from technology companies
such as Google had made many government restrictions on traditional media irrelevant—an argument that echoed
Smith’s views on ownership caps and other regulations. Sinclair executives quickly tried to cultivate a relationship
with Pai; shortly after the election, he addressed a gathering of Sinclair managers at the Four Seasons in Baltimore.
He also met with David Smith and Sinclair’s C.E.O., Christopher Ripley, the day before Trump’s Inauguration.

Politico reportedPolitico reportedPolitico reportedPolitico reportedPolitico reportedPolitico reportedPolitico reportedPolitico reportedPolitico reportedPolitico reportedPolitico reported

https://www.politico.com/story/2016/12/trump-campaign-sinclair-broadcasting-jared-kushner-232764


1/15/2019 The Growth of Sinclair’s Conservative Media Empire | The New Yorker

https://www.newyorker.com/magazine/2018/10/22/the-growth-of-sinclairs-conservative-media-empire 15/19

It’s not unusual for business executives to meet with the chair of the F.C.C., but Pai soon announced a series of
policy changes that seemed designed to help Sinclair. The �rst was the reinstatement of the ultrahigh-frequency
discount, an arcane rule that digital technology had rendered obsolete. The move served no practical purpose, but it
freed Sinclair to acquire many more stations without bumping up against the national cap. The same month, Sinclair
hired Boris Epshteyn, a Russian-born former Trump-campaign and Administration official, as a political
correspondent; his pro-Trump commentaries now air several times a week. In one segment, last March, Epshteyn
said, “Most cable networks and shows are run and staffed by those who cannot stand President Trump and will take
any opportunity to embarrass him.”

Three weeks after the rule change, Sinclair announced that it had agreed to the multibillion-dollar merger with
Tribune Media Company. Deals of that size typically take months to negotiate, and the timing led some critics to
speculate that Sinclair had known about the reinstatement of the UHF discount in advance. “Without that
maneuver, Sinclair would never be able to do this transaction,” a telecommunications attorney involved in litigation
over the deal told me.

The F.C.C. soon made other regulatory modi�cations that were helpful to Sinclair. It eliminated a rule requiring
television stations to maintain at least one local studio in licensed markets, essentially legitimatizing Sinclair’s
centralized news model. Perhaps most perniciously, Pai took steps toward approving a new broadcast-transmission
standard called Next Gen TV, which would require all consumers in the U.S. to purchase new televisions or converter
devices. A subsidiary of Sinclair owns six patents necessary for the new standard, which could mean billions of dollars
in earnings for the company. Jessica Rosenworcel, the sole Democratic commissioner at the F.C.C., told me, “It’s
striking that all of our media policy decisions seem almost custom-built for this one company. Something is wrong.”
Rosenworcel acknowledged that many F.C.C. policies need to be modernized, but, she said, “broadcasting is unique.
It uses the public airwaves, it’s a public trust.” She added, “I don’t think those ideas are retrograde. They are values we
should sustain.”



1/15/2019 The Growth of Sinclair’s Conservative Media Empire | The New Yorker

https://www.newyorker.com/magazine/2018/10/22/the-growth-of-sinclairs-conservative-media-empire 16/19

Sinclair handled its proposed merger with a disturbing level of con�dence, even after the Department of Justice
began investigating the deal for potential antitrust violations. Sinclair had offered to sell a number of stations, but
once again planned to use illegitimate divestitures. Some stations would be sold to Cunningham, which was now run
by Smith’s mother’s estate; others would be sold to Steven Fader, a close associate of Smith’s who ran a car dealership
—in which, it later emerged, Sinclair held a controlling interest. The F.C.C. and the D.O.J. both warned Sinclair
about the dummy divestitures, insisting that the company �nd independent owners in ten problematic markets.
According to a lawsuit later �led by Tribune, instead of taking steps to appease regulators, Sinclair executives
“antagonized DOJ and FCC staff ” by acting “confrontational” and “belittling.” The company offered to make sales in
only four of the markets, and told the Justice Department that it would have to litigate for any further concessions.
One Sinclair lawyer told government representatives, “Sue me.” There was no tactical reason for Sinclair to take such
a combative and self-sabotaging stance. Instead, the episode seemed to re�ect how Trump’s own corruption and
con�icts of interest have �ltered into the business community. One industry expert who followed the proceedings
closely told me that the company clearly “felt that, with the President behind them, why would the commission deny
them anything?”

Gene Kimmelman, the president of the consumer-protection group Public Knowledge, told me, “It would be highly
unusual for the President to weigh in on a transaction overseen by law enforcement or an independent agency. But
this President is unorthodox. While it might have had an appearance of impropriety before, I have no idea how it
would be viewed in today’s political climate.” Many observers believed that Trump, out of personal spite, had already
tried to scuttle another major business transaction: the eighty-�ve-billion-dollar 

. Trump has been a vocal critic of , which is owned by Time Warner, and Trump’s Justice Department
had attempted to block the merger. (In June, courts allowed the deal to proceed. A month later, the D.O.J. appealed
the decision.)

Public-interest groups and competitors �led objections to the Sinclair deal and, in late 2017, in response to pressure
from Congress, the F.C.C. inspector general launched an investigation into whether Pai had improperly coördinated
with the company. Then, in April, the Web site Deadspin edited the broadcasts of Sinclair anchors reciting the script

merger of A.T. & T. and Timemerger of A.T. & T. and Timemerger of A.T. & T. and Timemerger of A.T. & T. and Timemerger of A.T. & T. and Timemerger of A.T. & T. and Timemerger of A.T. & T. and Timemerger of A.T. & T. and Timemerger of A.T. & T. and Timemerger of A.T. & T. and Timemerger of A.T. & T. and Time
WarnerWarnerWarnerWarnerWarnerWarnerWarnerWarnerWarnerWarnerWarner CNNCNNCNNCNNCNNCNNCNNCNNCNNCNNCNN

https://www.newyorker.com/news/our-columnists/the-economic-case-against-an-att-time-warner-merger
https://www.newyorker.com/podcast/the-new-yorker-radio-hour/episode-80-cnns-jeff-zucker-the-man-who-made-trump


1/15/2019 The Growth of Sinclair’s Conservative Media Empire | The New Yorker

https://www.newyorker.com/magazine/2018/10/22/the-growth-of-sinclairs-conservative-media-empire 17/19

about fake news into , with a tapestry of anchors in different cities speaking in unison. The
video ignited public outrage, and Trump tweeted a defense of Sinclair, calling it “far superior to CNN and even more
Fake NBC, which is a total joke.” (In a statement, a spokesperson for Sinclair said, “This message was not presented
as news and was not intended to be political—there was no mention of President Trump, political parties, policy
issues, etc. It was a business objective centered on attracting more viewers.”)

The controversy united Sinclair critics on both ends of the political spectrum. Sinclair is not the only media company
with ties to the Trump Administration. Rupert Murdoch is a close adviser to Trump, and Fox News has become the
Administration’s favored TV outlet. Trump is also friends with Chris Ruddy, the founder of the conservative online
publisher Newsmax. Ruddy, who is based in Palm Beach and occasionally joins Trump at Mar-a-Lago, wants to build
his company into a rival to Fox News. Both Ruddy and Murdoch had an interest in curtailing Sinclair’s growth, and
Ruddy hired lobbyists to argue that the Tribune merger would result in a dangerous homogenization of news. In an
op-ed in the Washington Post, he wrote, “While President Trump has been condemning ‘fake news,’ his very own
FCC is pursuing policies that will lead to the greatest concentration of television media power in history.”

Ruddy also told the President that he opposed the merger. “I never asked him to meddle in anything, and I never got
the sense he was going to do that,” Ruddy told me. “But I wanted him to be aware, because he liked Sinclair, why I
was doing it. He always had an opposing view that Sinclair was a good actor.” Ruddy said that Trump was “generally
supportive of Sinclair” but seemed open to his arguments.

In July, Pai announced that he had serious concerns that after the merger Sinclair would continue to control the
television stations it was divesting, “in violation of the law.” He referred the deal to an administrative-law judge for
review, delaying it for months and likely dooming it altogether. A week later, Trump tweeted that the decision was
“disgraceful,” and “sad and unfair.”

Given Sinclair’s history of getting around F.C.C. rules, this outcome was a surprise. “I think they were skating on
very thin ice,” Kimmelman told me. “In a situation where they had grown so large, and were buying new properties

one terrifying montageone terrifying montageone terrifying montageone terrifying montageone terrifying montageone terrifying montageone terrifying montageone terrifying montageone terrifying montageone terrifying montageone terrifying montage

https://deadspin.com/video/3499981


1/15/2019 The Growth of Sinclair’s Conservative Media Empire | The New Yorker

https://www.newyorker.com/magazine/2018/10/22/the-growth-of-sinclairs-conservative-media-empire 18/19

S

that put them over a national ownership limit, over community-by-community limits, I think the past maneuvers
were just too much for the F.C.C. to stomach.” The administrative-law hearing has not been scheduled, but,
Kimmelman said, “the legal issue surrounding the transaction includes a question of whether Sinclair is �t to be a
licensee, period. Whether it is �t to own any stations, not two hundred. Any. So I think it has a much bigger legal
cloud over its head.”

inclair’s humbling comes too late for many of the employees of WPEC. Jonathan Beaton told me that working
for Sinclair had sapped his idealism about the profession. “The trade-off for years in journalism was, I’ll work

these hours—the hours suck—but at least my morality is intact,” he said. “The trade-off isn’t the same as it used to
be. Now you work the awful hours, for terrible pay, and you don’t even get to feel good about what you’re doing.”
Beaton left journalism in 2015 and launched a P.R. �rm.

Lauren Hills told me that her work as a reporter had been draining but rewarding. “I loved my career in journalism,”
she said. “I loved storytelling. I loved the visual aspect.” But, after almost four years at Sinclair, she quit. She now
works in public relations for a Florida utility company. Widom, Balderas, and others I spoke with left WPEC as well.
The station continues to have signi�cant staff turnover. Almost a year after Hills and Beaton departed the company,
Sinclair sued them both, claiming that they had breached their contracts by leaving before their terms were
completed. Hills and Beaton had been making less than �fty thousand dollars a year. Sinclair, a corporation with
almost three billion dollars in revenue, was suing them for seventeen thousand �ve hundred dollars and �fty-seven
hundred dollars, respectively. Both suits were eventually dropped.

Although the collapse of the Tribune deal was a setback for Sinclair, Smith’s ambitions to build a conservative media
empire have not diminished. In 2015, Sinclair bought an online news company, Circa, and it has been exploring ways
to deliver its right-leaning content to more viewers through a proprietary streaming application. Sinclair has
reportedly held talks with current and former Fox News anchors, with an eye toward competing more directly with
the channel. And the F.C.C. recently announced a potential regulatory change that would please Smith and his



1/15/2019 The Growth of Sinclair’s Conservative Media Empire | The New Yorker

https://www.newyorker.com/magazine/2018/10/22/the-growth-of-sinclairs-conservative-media-empire 19/19

company: the commission is considering raising the national ownership cap. Sinclair, unsurprisingly, supports
eliminating the rule entirely. ♦

This article appears in the print edition of the October 22, 2018, issue, with the headline “Breaking the News.”

© 2019 Condé Nast. All rights reserved. Use of and/or registration on any portion of this site
constitutes acceptance of our User Agreement (updated 5/25/18) and Privacy Policy and Cookie
Statement (updated 5/25/18). Your California Privacy Rights. The material on this site may not be

reproduced, distributed, transmitted, cached or otherwise used, except with the prior written
permission of Condé Nast. The New Yorker may earn a portion of sales from products and services that

are purchased through links on our site as part of our a�iliate partnerships with retailers. Ad Choices

Sheelah Kolhatkar joined The New Yorker as a staff writer in 2016. She is the author of “
.” Read more »

Black Edge: Inside Information,Black Edge: Inside Information,Black Edge: Inside Information,Black Edge: Inside Information,Black Edge: Inside Information,Black Edge: Inside Information,Black Edge: Inside Information,Black Edge: Inside Information,Black Edge: Inside Information,Black Edge: Inside Information,Black Edge: Inside Information,
Dirty Money, and the Quest to Bring Down the Most Wanted Man on Wall StreetDirty Money, and the Quest to Bring Down the Most Wanted Man on Wall StreetDirty Money, and the Quest to Bring Down the Most Wanted Man on Wall StreetDirty Money, and the Quest to Bring Down the Most Wanted Man on Wall StreetDirty Money, and the Quest to Bring Down the Most Wanted Man on Wall StreetDirty Money, and the Quest to Bring Down the Most Wanted Man on Wall StreetDirty Money, and the Quest to Bring Down the Most Wanted Man on Wall StreetDirty Money, and the Quest to Bring Down the Most Wanted Man on Wall StreetDirty Money, and the Quest to Bring Down the Most Wanted Man on Wall StreetDirty Money, and the Quest to Bring Down the Most Wanted Man on Wall StreetDirty Money, and the Quest to Bring Down the Most Wanted Man on Wall Street

https://www.condenast.com/
https://www.condenast.com/privacy-policy
https://www.condenast.com/privacy-policy#privacypolicy
https://www.condenast.com/privacy-policy#privacypolicy-california
http://www.condenast.com/online-behavioral-advertising-oba-and-how-to-opt-out-of-oba/#clickheretoreadmoreaboutonlinebehavioraladvertising(oba)
https://www.newyorker.com/contributors/sheelah-kolhatkar
https://www.newyorker.com/contributors/sheelah-kolhatkar
https://www.amazon.com/dp/0812995805/?tag=thneyo0f-20

